Van verleden naar heden: geschiedenis van de school

Oranje Nassauschool
Lijsterstaat 1-3
2042 CH  Zandvoort
Tel: 023-5714325

De Vereeniging tot stichting van Christelijke Scholen te Zandvoort werd in 1925 opgericht. De vereniging heeft een gebouw laten ontwerpen, dat aan de Dr. Gerkestraat 12 gebouwd moest worden.

In 1926 was De WIlhelminaschool gereed en op 1 september werd aangevangen met onderwijs. De school werd geopend op 14 maart 1927. Drie jaar later werd een gymlokaal erbij gezet.
De Lijsterstraat hield op na de Wilhelmina school. Een luchtfoto van KLM aerocarto uit 1938.

Het hoofdgebouw was groot en in de vorm van de letter Y.  Er waren twee verdiepingen en een zolder en kelder. Op de begane grond waren er drie lokalen in de oostelijke vleugel en twee in de westelijke. Op de eerste verdieping bevonden zich twee lokalen. Eén west en één oost. Achter beide bevond zich een grote zolder. De grootste daarvan was enige tijd in gebruik als opslag voor stoelen van een strandpachter. Onder het gebouw was een grote kelder, die gehuurd werd door de heer Zwemmer, die als elektricien daar zijn werkplaats en magazijn had.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog telde de school in 1943 nog maar 53 leerlingen. Veel Zandvoorters waren geëvacueerd. De Duitse Weermacht maakte gebruik van het gebouw. De Wilhelminaschool huurde daarom een paar lokalen bij het RK Kerkbestuur St. Agatha.
Toen de geallieerden kwamen, hebben zij tot augustus 1945 in het gebouw gezeten. Het gebouw werd ernstig vervuild achtergelaten.  De Wilheminaschool wilde graag weer met de lessen starten in het gebouw, mede doordat het leerlingenaantal flink was toegenomen. Bijna dagelijks kwamen er aanmeldingen voor nieuwe leerlingen. In september 1945 waren er 120 leerlingen, in januari 1946 al 176.

Het 25-jarig jubileum van de Wilhelminaschool werd gevierd op 10 november 1951.

In de jaren ‘50 was de Wilhelminaschool toe aan uitbreiding. Er werden in 1952 vier lokalen bijgebouwd, die in 1954 in gebruik werden genomen. Deze vier lokalen bestaan nog steeds. Het zijn de lokalen aan weerszijden van de huidige hoofdingang, met het opkamertje als middelpunt.

Dit gebouw was verbonden met het hoofdgebouw door middel van een lange gang, die de druivengang werd genoemd.

De druivengang.

In hetzelfde jaar werden de drie kleuterlokalen en het speellokaal ook geopend.

Deze Wilhelmina kleuterschool stond los van de lagere school.

De Wilhelminaschool fuseerde in 1972 samen met de Julianaschool, die gevestigd was in de Brederodestraat. Die school nam in dat jaar al geen nieuwe leerlingen meer aan voor de eerste klas. De kleuterschool bleef voortbestaan onder de naam Wilhelminaschool. Er werd een prijsvraag uitgeschreven voor een nieuwe naam voor de samengevoegde scholen, en daar kwam de Oranje Nassauschool uit voort. Die naam werd op 18 mei 1973 onthuld.

De bovenverdieping van het hoofdgebouw werd opgeknapt en alle leerlingen van de 2e, 3e en 4e klas verhuisden naar de Dr. Gerkestraat. Een jaar later volgden de kinderen van de 5e en 6e klas, die in het handenarbeidlokaal plaatsnamen.

Een paar jaar later, in 1976, was het hoofdgebouw in goede staat, maar het gymlokaal werd afgekeurd. De gemeente had geen geld voor renovatie, maar het rijk had wel geld voor nieuwbouw. De keus was snel gemaakt. De Oranje Nassauschool mocht de architect uitkiezen en de wensen kenbaar maken. Architect Van Oostrum kwam met een plan dat in 1977 al werd uitgevoerd. Het hoofdgebouw en de gymzaal werden gesloopt en de vier lokalen en de kleuterschool werden in het nieuwe plan opgenomen en gerenoveerd. Tussen deze lokalen en de kleuterschool werden twee lokalen gebouwd voor de 1e en 2e klas. De kleuterschool werd vastgemaakt aan de Oranje Nassauschool, omdat bekend was dat in 1983 kleuter- en lagere scholen omgesmolten moesten worden tot basisscholen.
Tijdens de bouw van de nieuwe school zijn er geen klassen ergens anders ondergebracht. De aannemer was namelijk begonnen om de oude gymzaal en de druivengang af te breken. Daarna is begonnen met de nieuwbouw. Het oude gebouw kon nog net blijven staan. Na de verhuizing naar het nieuwe gebouw is het oude afgebroken en is op die plek de nieuwe gymzaal neergezet. Alleen de gymlessen moesten tijdelijk ergens anders plaatsvinden.

Op 28 september 1979 werd de Oranje Nassauschool officieel heropend met een nieuwe sportzaal, negen lokalen, een ruime aula (beter bekend als ‘de deel’), een keukentje en een ruimte voor handenarbeid.

De nieuwe Oranje Nassauschool ziet er totaal anders uit dan het oude gebouw. Er staat geen groot gebouw meer aan de Gerkestraat. Ook heeft de school een andere hoofdingang, aan de Lijsterstraat.
De architect had in zijn plannen rekening gehouden door tussen de gymzaal en de school net genoeg ruimte over te laten voor een eventueel later te bouwen lokaal. Dit lokaal is rond het jaar 2000 inderdaad ertussen geplaatst.

De Oranje Nassauschool heeft tegenwoordig 12 leslokalen en een speellokaal. In het dertiende lokaal zit peuterspeelzaal Dribbel gehuisvest.

Het logo van de Oranje Nassauschool, de ONS-boom, is ontworpen door de graficus Karel van Ettikhoven. Hij was de echtgenoot van juf Henny.

Research: Nienke van Dam, Sohila Elshenawi, Lotte Schmidt, Ezra Rozelaar, Tim Paap, Samita Nihot, Sharon Vos, Gio Codrington, Ingo Ipenburg, Juliette Roozen en Hilary van Thienen.
Met dank aan: de heer Henk Esselink en wethouder Gert Toonen, beiden van de gemeente Zandvoort, meester Pieket Weeserik en de heer G.H. Kiefer
van Genootschap Oud Zandvoort.

Bron: Oud Zandvoort vanuit de lucht / foto's: KLM Aerocarto ; [luchtfoto's gesel. en van tekst voorz.] door het bestuur van het Genootschap Oud Zandvoort (voorz. G.A. Cense) ; met medew. van: C.J. Wester ... [et al.] ; eindred. G.H. Kiefer.