Luizen

Lijsterstaat 1-3
2042 CH  Zandvoort
Tel: 023-5714325

Geregeld wordt er hoofdluis geconstateerd door de ‘luizenouders’ die standaard na de schoolvakanties de kinderen controleren. Als er in een klas luis is geconstateerd, wordt er na een week nog een keer extra gecontroleerd. Mocht een kind luis hebben, dan moet het even naar huis om behandeld te worden. De leerkracht neemt hierover contact op met de ouders. Na behandeling kan het kind gewoon weer naar school.

De ouders van de betreffende groep ontvangen een brief waarin gemeld wordt dat er luis is geconstateerd.

De exacte afspraken staan beschreven in het ‘protocol bij hoofdluis’, dat u kunt inzien bij de directeur.

Chemische of fysische antihoofdluismiddelen zijn te koop bij de drogist of apotheek. Chemische bestrijdingsmiddelen werken op basis van malathion of permetrine, ze vergiftigen de luis. Deze middelen zijn reeds lange tijd op de markt. Daarnaast zijn er antihoofdluismiddelen beschikbaar met als werkzaam bestanddeel dimeticon, een silicoonachtige stof. Dimeticon heeft een fysische werking: bij een behandeling kapselt het polymeer de luis hermetisch in, waardoor deze door een tekort aan zuurstof sterft. Evenals de natkammethode leidt deze behandeling niet tot resistentieontwikkeling. Van overige methoden, bv etherische oliën, elektrische luizenkam is de werking niet aangetoond.

Advies van het RIVM:

Wat kun je tegen hoofdluis doen
Het RIVM adviseert om wekelijks het haar te controleren op de aanwezigheid van hoofdluis: zo wordt de hoofdluis ontdekt voordat er veel verspreiding heeft kunnen plaatsvinden naar anderen. De behandeling bestaat uit twee weken lang elke dag kammen, eventueel in combinatie met een antihoofdluismiddel.

Hoofdluis maatregelen

Vooral de haren
Het RIVM adviseert de behandeling van hoofdluis vooral te richten op de haren (kammen, al dan niet in combinatie met een antihoofdluismiddel) en niet op de omgeving. Hoofdluis is voornamelijk overdraagbaar via haar-haar-contact.  Er is onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor overdacht van hoofdluis via voorwerpen zoals beddengoed, jassen, petten etc. Het effect van een luizencape op de verspreiding van hoofdluis is niet wetenschappelijk aangetoond.

Waarom twee weken kammen?
Vanaf de eerste kambeurt is het besmettingsgevaar grotendeels geweken. De reden dat men toch twee weken moet doorgaan is dat de neten niet allemaal tegelijk uitkomen maar geleidelijk. Als je de eerste dag alle luizen hebt verwijderd, kunnen dus tot twee weken daarna nog nieuwe luizen uit de neetjes komen die je niet hebt verwijderd.